Łódzka Manufaktura – to określenie jednoznacznie kojarzy się z centrum handlowo-rozrywkowym przy ul. Ogrodowej. Okazuje się jednak, że manufaktur jest w Łodzi więcej i to nie tylko w centrum miasta. Wi-Ma, czyli Widzewska Manufaktura, powoli budzi się do życia po latach zaniedbania.&...
Czytaj więcejHistoria pierwszej komercyjnej elektrowni w Łodzi rozpoczęła się 112 lat temu. Była niezwykle burzliwa, przerywana strajkami, wojnami i pożarami, aby ostatecznie po latach stać się chlubą miasta! Początki istnienia EC 1 Prace nad EC1 ruszyły w maju 1906 roku i zostały ostatecznie zakończone...
Czytaj więcej„Chodź na OFF-a” – osoby spoza Łodzi mogą nie zrozumieć tego wyrażenia, jednak każdy, kto chociaż od czasu do czasu odwiedza miasto włókniarzy, powinien skojarzyć, o jakie miejsce chodzi. Mowa oczywiście o OFF Piotrkowskiej – kultowym miejscu spotkań łodzian, kt&oac...
Czytaj więcejHistoria Łodzi pamięta wiele sławnych rodów fabrykantów, bardziej lub mniej zamożnych i zasłużonych. Wśród tak zwanych królów wełny jest jednak postać, która zwraca szczególną uwagę ‒ Juliusz Heinzel, baron von Hohenfels, jeden z największych fabry...
Czytaj więcejEdward August Maurycy Herbst, polski przemysłowiec działający w Łodzi, w branży włókiennictwa, urodził się 21 października 1844 roku w Radomiu, zmarł 6 czerwca 1921 roku w Sopocie. Cała rodzina Herbstów posiada niemieckie korzenie, a do Polski z Saksonii przybyła na początku dziewię...
Czytaj więcejLudwik Grohman (1828-1889) Osiedla robotnicze, tzw. osady fabryczne, rozciągały się prawie przy każdej większej fabryce. Wiele z nich, niestety, nie przetrwało do czasów obecnych, niektóre zachowane są w formie szczątkowej, a jeszcze inne wyglądają tak, jakby ząb czasu w og&oacut...
Czytaj więcejXIX w. to narodziny i rozkwit Łodzi przemysłowej, którą szybko zaczęto nazywać polskim Manchesterem. Co ciekawe, miasto całkowicie zmieniło swój charakter w niespełna wiek; wystarczyło, by sprowadzili się do niego zdolni fabrykanci, stawiający na nowoczesne (jak na tamte czasy) tech...
Czytaj więcejW niemal wszystkich historiach dotyczących narodzin przemysłowej Łodzi pojawiają się trzy nazwiska – Scheibler, Poznański i Geyer. Kolejność nie jest do końca przypadkowa; Scheibler zgromadził największy majątek z całej trójki, z kolei Poznański pozostawił po sobie niesamowite imperi...
Czytaj więcejIzrael Poznański jest uważany za jednego z największych fabrykantów przemysłowej Łodzi. To dzięki niemu możemy dziś podziwiać ogromną Manufakturę. Poznański kojarzony jest nieodłącznie z pałacem, który znajduje się w pobliżu kompleksu; czasem nazywany jest królem Łodzi i jedn...
Czytaj więcejO tym, że dawna Łódź to przede wszystkim Łódź przemysłowa, nie trzeba nikogo specjalnie przekonywa. Potęgę miasta zbudowali fabrykanci. Za najpotężniejszego z nich uważa się Karola Scheiblera, właściciela Księżego Młyna. Kim był przemysłowiec, który urodził się w Nadrenii, al...
Czytaj więcejŁódź przemysłowa – od rolniczej osady po tętniącą życiem „ziemię obiecaną”
Pierwsze, pisemne wzmianki o Łodzi pochodzą z 1332 r. Już 29 lipca 1423 r. Władysław Jagiełło nadał Łodzi prawa miejskie, a wraz z nim pozwolenie na organizowanie targów. Mieszkańcy Łodzi żyli głównie z uprawy roli, a na początku XVI w. miasto liczyło zaledwie 70 rodzin mieszczańskich i około 30 domostw.
Początki Łodzi przemysłowej związane są z datą 18 września 1820 r. Wtedy Łódź została włączona do grona osad przemysłowych i została przeznaczona na ośrodek tkacki i sukienniczy. Miasto zawdzięczało to Rajmundowi Rembielińskiemu, prezesowi Komisji Województwa Mazowieckiego, który złożył odpowiedni wniosek.
Skąd pomysł na ulokowanie w Łodzi przemysłu włókienniczego? Miały na to wpływ 3 czynniki: ziemie, które były własnością państwa, co dawało możliwość wydzielenia działek dla osadników, duże zalesienie umożliwiające wykorzystanie drewna jako materiału budowlanego i opałowego oraz duża ilość drobnych rzek i cieków wodnych, które dawały energię do napędu maszyn.
W tym czasie miasto liczyło ok. 800 mieszkańców i zaczęło bardzo szybko się rozrastać. Nowa Łódż przemysłowa przyciągała tkaczy z różnych części Polski, a także z Czech, Saksonii, Moraw i Brandenburgii. Dla nowych osadników wyznaczono specjalną osadę sukienniczą „Nowe Miasto”, której najważniejszym elementem był Nowy Rynek – ośmioboczny plac z czterema ulicami wylotowymi (dzisiejszy Plac Wolności). Napływ mieszkańców był bardzo gwałtowny. W 1830 niewielka Łódź miała ok. 4 tys. mieszkańców, zaledwie 35 lat później było ich już 40 tysięcy, a w 1900 r. już 300 tysięcy!
Łódź przemysłowa i wielkoprzemysłowa
W XIX w. Łódź przemysłowa rozrastała się. Obok małych zakładów rzemieślniczych powstawały wielkie manufaktury, m.in. fabryczny kompleks Ludwika Geyera (dzisiejsza Biała Fabryka) z pierwszą w Królestwie Polskim maszyna parową. W latach 30. XIX. Kompleks Geyera był największym zakładem przemysłowym w Królestwie Polskim! W latach 1872-1879 powstawały kolejne wielkie zakłady: Poznańskiego, Heinzla, czy Kunitzera. Obok wyrobów bawełnianych powstawały także wyroby z wełny, lnu oraz jedwabiu. Łódź przemysłowa wkroczyła wówczas na drogę wielkokapitalistycznego rozwoju. Przedsiębiorstwa jednoosobowe przekształcały się w spółki akcyjne i jawne.
Zabudowa Łodzi przemysłowej
Rekordowo szybki przyrost mieszkańców przysparzał wielu problemów. Miasto było coraz gęstsze i bardziej chaotycznie zabudowane. Ciekawostką jest, że 340 tysięczne miasto w 1908 r. zajmowało tę samą powierzchnię co w 1840 r. przy 13 tys. mieszkańców. Terenów budowlanych było coraz mniej, a Łódź poszerzała się o przedmieścia – Bałuty i Chojny, których mieszkańcy żyli raczej ubogo, w prymitywnie wykonanej zabudowie.
W samej Łodzi swoje majątki powiększali przedstawiciele 4 narodowości – Żydzi, Niemcy, Polacy oraz Rosjanie. Wielokulturowość widać w mieście do dziś dzięki świetnie zachowanej zabudowie. Potentaci budowali wille, pałace i kamienice, powstawały świątynie oraz cmentarze różnych wyznań. Mimo ogromnej ilości mieszkańców Łódź przemysłowa była ignorowana przez centralne władze rosyjskie. Miasto nie posiadało odpowiedniej infrastruktury transportowej, technicznej, ani społecznej. Brakowało połączeń kolejowych. W mieście nie funkcjonowała sieć kanalizacyjna ani wodociągowa, a szkolnictwo był mocno zaniedbane.
Mimo pewnych problemów społecznych Łódź przemysłowa cały czas bardzo szybko się rozwijała. Tuż przed I wojną światową Łódź znajdowała się wśród najgęściej zaludnionych miast przemysłowych świata!
Łódź przemysłowa dzisiaj
Pozostałości wielkiego przemysłu włókienniczego widzimy w Łodzi do dzisiaj. Na całym terenie miasta możemy odnaleźć większe i mniejsze kompleksy fabryczne, które w większości zostały zrewitalizowane i zaadaptowane według współczesnych potrzeb. Do najsłynniejszych znaków czasu Łodzi przemysłowej należą np.:
Fabryka Izraela Poznańskiego – obecnie centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe Manufaktura, które jest przykładem wzorowo wręcz przeprowadzonej rewiatlizacji.
Przędzalnia i tkalnia Franciszka Ramisha – dziś unikalne na mapie Łodzi i całej Polski miejsce skupiające przemysły kreatywne oraz świetne lokale gastronomiczne.
Imperium Karola Scheiblera, czyli Księży Młyn – zespół fabryk włókienniczych i towarzyszących im obiektów – dziś doskonale zachowane i zrewitalizowane osiedle robotnicze oraz luksusowe lofty w budynkach dawnej przędzalni.
Biała Fabryka Ludwika Geyera – dziś pomnik historii i siedziba Centralnego Muzeum Włókiennictwa.
Magazyny Tkanin przy ul. Tymienieckiego – Obecnie Art. Inkubator, jedna z najatrakcyjniejszych w Łodzi przestrzeń konferencyjna i wystawowa.
Liczne pałace i wille: Pałac Poznańskiego (obecnie siedziba Muzeum Miasta Łodzi), Pałac Biedermanna (własność Uniwersytetu Łódzkiego) , Pałac Herbsta (Muzeum Sztuki), Willa Reinholda Richtera (rektorat Politechniki Łódzkiej), Willa Kindermanna (Miejska Galeria Sztuki).