Posiadacze gruntów oznaczonych jako lasy muszą każdego roku opłacać podatek leśny. Nawet jeśli ich działka ze względu na wiek lub inne czynnik podlega zwolnieniu z tej daniny, wymagane jest złożenie w urzędzie gminy odpowiednich dokumentów. Sprawdź, jak zrobić to wygodnie przez internet za pomocą kalkulatora podatku leśnego.
Czym jest kalkulator podatku leśnego?
Wypełnianie formularzy urzędowych nie zawsze jest proste. Szczególnie dla osób, które robią to pierwszy raz lub po prostu nie mają doświadczenia z takimi drukami. Pomocny okaże się wtedy podatek leśny - kalkulator, za pomocą którego można rzetelnie wyliczyć wysokość daniny i przygotować dokumenty niezbędne do jego rozliczenia.
Kalkulator podatku leśnego to nic innego jak wygodny kreator, który krok po kroku prowadzi użytkownika przez cały proces. Wystarczy otworzyć go w przeglądarce internetowej, wybrać wymagany formularz z wyświetlonych kafelków, a następnie odpowiedzieć na pytania kreatora. W razie potrzeby system ten podpowiada i udostępnia przydatne wskazówki. Automatycznie uzupełnia pola i sumuje kwoty, prawidłowo je zaokrąglając.
Przydatna okazuje się też ostateczna weryfikacja poprawności dokumentów. Dzięki niej użytkownik może uniknąć braków lub błędów formalnych, które skutkowałyby odrzuceniem zgłoszenia przez urząd.
Po zapisaniu gotowej informacji lub deklaracji wystarczy je wysłać online przez ePUAP lub wydrukować i dostarczyć do urzędu w formie papierowej. W pierwszym przypadku wymagany jest podpis kwalifikowany lub Profil Zaufany. W drugim wystarczy odręczny podpis.
W jakim terminie rozliczyć podatek leśny?
Dokumenty do rozliczenia podatku leśnego należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia, w którym nastąpiły okoliczności powodujące powstanie obowiązku podatkowego, czyli np. zakup działki leśnej.
Nieco inaczej jest w przypadku osób prawnych, które dodatkowo muszą składać deklarację do 15 stycznia każdego kolejnego roku.
Jakie dokumenty obowiązują w podatku leśnym?
Choć kreator Przyjaznych Deklaracji skutecznie wskazuje podatnikowi drogę do załatwienia wszystkich formalności, warto znać podstawowe obowiązki w tym zakresie.
Dokumenty zgłoszeniowe:
Osoby fizyczne składają informację o lasach na druku IL-1 z przynajmniej jednym z poniższych załączników:
- ZIL-1 Dane gruntów opodatkowanych
- ZIL-2 Dane gruntów zwolnionych z podatku
- ZIL-3 Dane współwłaścicieli
Osoby prawne, jednostki organizacyjne, spółki niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne posiadające las we współwłasności z takim podmiotem składają deklarację na podatek leśny DL-1 z przynajmniej jednym załącznikiem:
- ZDL-1 Dane gruntów opodatkowanych
- ZDL-2 Dane gruntów zwolnionych z podatku
Zwolnieniu z podatku leśnego podlegają m.in.:
- lasy młode (z drzewostanem w wieku do 40 lat),
- użytki ekologiczne,
- lasy wpisane do rejestru zabytków,
- uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty badawcze, centra badawczo-rozwojowe.
Należy przy tym pamiętać, że zwolnienie z podatku leśnego nie jest równoznaczne z brakiem obowiązku złożenia informacji IL-1 lub deklaracji DL-1. Dokumenty te trzeba złożyć wraz załącznikiem wskazującym na zwolnienie: odpowiednio ZIL-2 lub ZDL-2.
0 komentarzy