Rower to podstawowy element wyposażenia każdego adepta triathlonu. Jak go wybrać?
Dzięki połączeniu trzech różnych dyscyplin, triathlon stwarza dobre warunki do rozwoju wszystkich partii mięśni i kształtuje sylwetkę. Wiąże się też jednak z zakupem odpowiedniego sprzętu. O ile bieganie i pływanie nie wymagają dużych zakupów, to aby przygotować się do części kolarskiej, musicie posiadać odpowiedni rower. Na co zwrócić uwagę przy jego wyborze? Jaki typ jednośladu najlepiej sprawdzi się w triathlonowych zmaganiach i treningach? Na te pytania odpowiadamy w nowym artykule.
Rower triathlonowy – jaki typ będzie najlepszy?
Przepisy triahtlonowe (więcej na ich temat dowiecie się pod adresem https://alenergy.eu/Triathlon-zasady-blog-pol-1637493936.html) nie precyzują, na jakich rowerach powinni startować zawodnicy. Nie oznacza to jednak, że na każdym jednośladzie poradzicie sobie równie dobrze. Ze względu na to, że trasy triathlonu prowadzone są zwykle po dobrze utrzymanych, asfaltowych drogach, najlepszym wyborem będzie rower szosowy. Jest lekki, a dzięki zwartej geometrii pozwala na osiągnięcie dobrej zwrotności i wysokich szybkości.
W triathlonie najczęściej spotyka się czasowe odmiany szosówek, których konstrukcja zapewnia najlepsze właściwości aerodynamiczne. Na bazie tej konstrukcji powstały też specjalne, dedykowane modele do tej dyscypliny.
Rower triathlonowy. Jaka rama – aluminium czy karbon?
Nowoczesne rowery czasowe i triathlonowe dostępne są w wersjach z ramami karbonowymi i aluminiowymi. Które są lepszym wyborem? Oba materiały są lekkie i – w przypadku modeli renomowanym producentów – cechują się dobrą wytrzymałością. Za aluminium przemawia przede wszystkim atrakcyjna cena. Wykonane z niego ramy są jednak sztywniejsze i gorzej wybierają drgania, a trudniejsza obróbka nie pozwala na osiągnięcie w stu procentach aerodynamicznych kształtów.
Dlatego w triathlonowym świecie coraz większą popularnością cieszą się rowery karbonowe. Są wprawdzie droższe od aluminiowych, ale dzięki lepszemu pochłanianiu drgań zapewniają wygodniejszą i szybszą jazdę. Dostępne są też w bardziej aerodynamicznych kształtach, a ich waga jest jeszcze niższa.
Bikefitting. Czemu jest tak ważny w triathlonie?
Na rowerze triathlonowym przybiera się charakterystyczną pozycję. Długie pozostawanie w niej podczas zawodów i treningów może być obciążające dla kręgosłupa i kolan. Dlatego wielkość ramy, wysokość wyciągnięcia sztycy siodełka oraz pozycja kierownicy powinny być perfekcyjnie ustawione. Samodzielne wyregulowanie jednośladu bez fachowego sprzętu pomiarowego i kluczy dynamometrycznych (karbon łatwo jest uszkodzić, dokręcając części z nieodpowiednim momentem) jest jednak trudne, a nawet niemożliwe. By uniknąć ewentualnych problemów, warto więc skorzystać z oferty firmy bikefittingowej.
0 komentarzy