Zarządzanie zasobami ludzkimi w 2020 r. nabrało zupełnie innego wymiaru. Branża HR odczuła zapotrzebowanie na zdalne narzędzia do wsparcia procesów rekrutacyjnych – platformy, które pomagają stworzyć rzetelny profil kandydata na odległość. Wsparciem okazały się znane już od pewnego czasu testy kompetencji pracownika, ale w wersji online. O ich zaletach opowiedział psycholog z serwisu HR24.com.pl.
Testy kompetencji pracownika a sprawiedliwe ocenianie kandydatów?
Zdalne testy psychologiczne, jak rzeczone testy kompetencji, to narzędzia wspierające pracę specjalistów w branży HR – nie są decydujące dla procesu rekrutacyjnego, ale mogą pomóc w wyborze właściwego kandydata lub w ich preselekcji. Test kompetencji online to profesjonalne narzędzie, sięgają po niego coraz śmielej nie tylko duże przedsiębiorstwa i korporacje, ale również mniejsze polskie firmy. Dlaczego? Testy kompetencji, w tym zestawy z HR24.com.pl, mogą przybliżyć nam kandydata bez potrzeby wielokrotnych spotkań i rozmów.
Testy kompetencji pracownika online powiedzą nam o mocnych stronach zarówno kandydata, jak i osoby już zatrudnionej. Jakie umiejętności miękkie posiada? W czym jest mocny? Ponadto test na kompetencje obnaża także słabe strony. Rekruterzy oceniają w ten sposób potencjał pracownika lub kandydata do pracy – w jakich aspektach może jeszcze się rozwinąć? Jak poprowadzić jego karierę, by był coraz lepszy? Obecnie dla pracowników średniego i wysokiego szczebla testy kompetencji mogą pomóc zaplanować dalsze kroki w karierze i właściwie ich poprowadzić.
Co badają testy kompetencji pracownika? Jakie możliwości oferują branży HR?
To dobre pytanie – kompetencje możemy bowiem interpretować wielorako. W oparciu o najlepiej sprzedające się w Polsce testy kompetencji pracownika na HR24.com.pl, możemy wyróżnić cztery ich rodzaje: testy kompetencji kluczowe, testy na kompetencje wspólne, testy kierownicze oraz testy specjalistyczne do pracy. Dwa pierwsze rodzaje testów mają charakter bardziej uniwersalny i mogą być wykorzystane przez większość przedsiębiorstw do ogólnej oceny kandydata lub pracownika. Dwa kolejne to testy już zdecydowanie bardziej profilowe, które adresowane są do osób przymierzanych na stanowiska zarządzające lub do pracy o konkretnej specyfice, np. managera, handlowca czy księgowego.
Testy kompetencji pozwolą nam ocenić umiejętności miękkie pracownika lub kandydata oraz ich ewentualny brak. Możemy zatem, albo za pomocą klasycznego, papierowego kwestionariusza, bądź też zdalnie, odpowiedzieć na takie pytania, jak: czy to osoba zorientowana na klienta, czy osoba ta posiada zdolności przywódcze, czy jest to osoba skupiona i potrafiąca rozwiązywać problemy?
Czy testy kompetencji pracownika są uniwersalne, czy też dedykowane?
Istnieją narzędzia zarówno uniwersalne, jak i personalizowane. W HR24.com.pl, specjaliści od HR mogą nabyć oba rodzaje – wszystkie testy na kompetencje układane są za pośrednictwem doświadczonego psychologa, w naszym zespole przewodzi temu procesowi specjalista z ponad 20 letnim doświadczeniem.
Testy kompetencji pracownika, badające cechy kluczowe lub wspólne to właśnie testy uniwersalne. Poznamy kandydata do pracy lub osobę już zatrudnioną pod kątem tego, jakie jest jego nastawienie do pracy, czy potrafi sam się motywować, co go motywuje, czy jest osobą komunikatywną, jak odnajduje się w pracy grupowej itp. Oferujemy także testy kompetencji specjalistyczne – skierowane do przedstawicieli konkretnych branż i zawodów.
0 komentarzy