Mówi się, że kto nie jest obecny w Internecie, to tak, jakby wcale nie istniał. Choć jest w tym sporo przesady, to trzeba przyznać, że dla każdego, kto chce sprzedawać produkty lub usługi, obecność w sieci jest dziś koniecznością. Strona internetowa to podstawa, nawet jeśli działasz wyłącznie stacjonarnie. Co więcej, powinna być ona widoczna w wyszukiwarce, czyli skutecznie wypozycjonowana. Jak to zrobić?
Pozycjonowanie stron, czyli co?
Pozycjonowanie strony polega na podejmowaniu działań, które poprawiają jej pozycję w wyszukiwarce. Specjaliści w dziedzinie SEO, którzy zajmują się takimi usługami, dbają o to, by witryna stała się przyjazna algorytmom Google.
Te automatyczne narzędzia ustalają kolejność adresów URL, które pojawiają się na liście wyszukiwania kilka sekund po tym, jak internauta wpisze w okienku wyszukiwania swoje zapytanie. Zadaniem algorytmów jest zaprezentowanie na szczycie listy stron, które najlepiej wpisują się w oczekiwania użytkownika.
Przykładowo, jeśli wpisze on hasło „warsztat samochodowy Kraków”, to roboty przeanalizują dostępne zasoby sieci i wyświetlą witryny dotyczące firm działających w konkretnej branży oraz pożądanej lokalizacji. Zadbają o to, by w wynikach nie znalazły się strony związane z inną tematyką albo z innym miejscem na mapie.
Zadaniem pozycjonowania jest doprowadzenie do tego, by to właśnie Twoją stronę algorytmy uznały za najbardziej wartościową dla internauty. Wówczas będą chętnie prezentować ją na samej górze listy wyszukiwania. Rolą pozycjonera jest „podpowiedzenie” robotom, że witryna spełnia ich wytyczne.
Co wchodzi w zakres pozycjonowania stron?
Roboty Google biorą pod uwagę bardzo dużo czynników, ustalając kolejność wyświetlania adresów URL na liście wyszukiwania. Przyjmuje się, że może być ich nawet kilkaset. Skuteczne pozycjonowanie strony nie jest więc łatwym zadaniem.
Jego podstawą zawsze jest zadbanie o to, by roboty mogły łatwo zdefiniować, czego dotyczy witryna. Jednym z najważniejszych zadań jest więc umieszczenie w treści słów kluczowych, które podpowiedzą algorytmom, jakiej tematyki internauci mogą się spodziewać, klikając link.
Dla przykładowej strony warsztatu samochodowego w Krakowie z pewnością będą to wyrażenia takie jak „serwis samochodowy”, warsztat samochodowy” czy „naprawa samochodów”. Nie może również zabraknąć frazy lokalizacyjnej, która poinformuje roboty wyszukiwarki, komu warto wyświetlić konkretną treść.
Słowa kluczowe to jednak nie wszystko. Pozycjonowanie skupia się również na innych aspektach.
Linkowanie wewnętrzne
Obecność odnośników prowadzących do Twojej strony podpowiada algorytmom, że jest ona wartościowa dla internautów. Warto zatem zadbać o zbudowanie bazy jakościowych linków. Takie działanie nazywa się link buildingiem i zwykle wymaga sporych nakładów czasu i wysiłku.
Ważne jest również linkowanie wewnętrzne, czyli odnośniki pomiędzy zakładkami tej samej witryny. Ich umieszczanie nie może być przypadkowe, ponieważ ono również może wpływać na pozycję strony w wyszukiwarce.
Duplicate content
To pojęcie oznacza treść, która jest skopiowana z innej strony internetowej. Algorytmy Google po wykryciu plagiatu mogą „ukarać” Twoją witrynę spadkiem w rankingu. Niestety mogą to również zrobić, jeśli na innej stronie znajdą się treści skopiowane od Ciebie. Dlatego bardzo ważne jest bieżące monitorowanie, czy w Twojej witrynie nie znalazł się plagiat. Służą do tego specjalne narzędzia, które seowcy wykorzystują w swojej pracy.
Struktura strony
Algorytmy Google premiują strony o klarownej strukturze, czyli takie, na których internauta może łatwo odnaleźć to, czego szuka oraz może zrobić to wygodnie i intuicyjnie. Ten aspekt jest w pewnym stopniu związany z UX, czyli doświadczeniem użytkownika.
Zadaniem pozycjonera jest więc zadbanie również o właściwą hierarchię zakładek i ich wzajemne powiązania.
To tylko kilka wybranych elementów, które mają znaczenie podczas pozycjonowania. Cały proces jest znacznie bardziej skomplikowany, dlatego zdecydowanie warto powierzać jego przeprowadzenie doświadczonym ekspertom.
0 komentarzy