E-commerce po pandemii nie zwalnia tempa

E-commerce po pandemii nie zwalnia tempa

Pandemia koronawirusa przełożyła się na bardzo dynamiczny wzrost branży e-commerce. Konsumenci zamknięci w domach musieli przecież jakoś nabywać towary, których potrzebowali. Zamknięcie galerii handlowych, limity w sklepach, to wszystko przyczyniło się do wzrostu zamówień składanych online. Co ważne, do zakupów w sieci przekonała się także duża grupa konsumentów, którzy wcześniej od nich stronili. Mimo spadku obostrzeń branża e-commerce nie zwalania. Czy moda na zakupy online się kiedyś skończy? Czy warto inwestować w biznes online?

Wzrosty wg branż

Dynamika wzrostu e-commerce w niektórych miesiącach 2020 roku wyniosła 31,4%. Jak wskazują wyliczenia sporo jest branż, w których wyniki sprzedaży zanotowały wzrost na poziomie 100 i więcej % w miesiącach najmocniejszego lockdownu. Blisko 100% wzrost zanotował segment książek i multimediów, nieco niżej bo z wynikiem 86% uplasował się sprzęt elektroniczny. Rekordzistą jest branża spożywcza, która w czasie pandemii zanotowała ponad 374% wzrost. Rynek handlu internetowego w Polsce w 2019 roku szacowany był na 61 mld zł, dziś jest to już blisko 100 mld zł. Prognozowany średnioroczny wzrost to 12%, co w perspektywie 5 najbliższych lat doprowadzić ma do przejęcia 1/5 udziału w całym krajowym rynku handlu.

Rośnie tylko e-commerce

Wzrosty notuje nie tylko branża e-commerce, ale wiele ogniw łańcucha składających się na całość e-usługi. Wskazać trzeba tu przede wszystkim branżę TLS, która to nierozłącznie związana jest z e-commerce. Ktoś musi przecież zamówiony towar odebrać od producenta / dystrybutora, zmagazynować i dostarczyć do odbiorcy. W ostatnich za przykład podaje się InPost, który dzięki wielu bardzo trafnym decyzjom biznesowych utrzymuje niezwykle wysoki wskaźnik wzrostu. Obecnie liczba paczko matów InPostu to 13 552 sztuki, a w planach jest ambitna rozbudowa sieci do wielkości 18-19 000 sztuk.

Kolejnym wygranym okazuje się branża magazynowa. Z całą pewnością napędzana pandemią i e-handlem, ale również specyfiką polskiego rynku. W 2020 roku wynajęto o 14% więcej powierzchni magazynowej niż w roku ubiegłym. Poprzez rozwój infrastruktury oraz bliskość zachodnieuropejskich rynków z dużym potencjałem coraz mocniej docenia się ścianę zachodnią naszego kraju, jako doskonała przestrzeń dla lokowania inwestycji magazynowych. Polska wg raportów firm doradczych Gerald Eve, w kategorii atrakcyjności cenowej znajduje się w ścisłej czołówce Europy. Przyglądając się faktom widzimy, że nawet u naszych zachodnich sąsiadów, w Niemczech, najtańszy region oferuje stawkę na poziomie 5,7 do 6,2 Euro za metr kwadratowy (Kolonia), podczas gdy w Polsce cena waha się od 3 do 3,6 Euro za metr kwadratowy. Oczywiście jest to mediana. Dodatkowo, jak wynika z najnowszego raportu CBRE, niemal ¾ nowopowstających powierzchni magazynowych jest dziś zabezpieczone umowami najmu.

Rynek magazynowy ciągnie z kolei za sobą siatkę powiązanych branż, pomniejszych, ale składających się na całość TLS, od firm transportowych, przez dostawców oprogramowania logistycznego, po dużych i małych producentów urządzeń spedycyjnych takich jak wózki widłowe, podnośniki, stoły czy kule transportowe.

Klimat „po” pandemii

Trudno dziś mówić o końcu pandemii. W chwili obecnej liczba zakażeń drastycznie spadła, szczepimy się na szeroką skale, ale z całą pewnością odnotujemy jeszcze spore wzrosty w okolicach jesieni i zimy, kiedy to każda choroba zakaźna ma swój sezon. Złagodzenie obostrzeń stwarza pole do tego by lokalne biznesy powoli stawały na nogi. Czy jednak przyniesie to spadek w e-commerce? Sądząc po ambitnych planach rozwoju firm takich jak np. wspomniany wcześniej InPost trudno podejrzewać e-commerce o krach. Trendy oczywiście osłabły, ale wzrost na poziomie kilkunastu procent rocznie, a optymiści mówią nawet o rzędach wielkości 20%, wskazuje, że branża ta rośnie bardzo dynamicznie. Dane te dają wszystkim, którzy planują związać swoją najbliższą przyszłość z e-commerce dużo nadziei. Z całą pewnością rok 2021 będzie poniekąd przełomowy - pokaże popandemiczny trend.

Źródło: https://wave.info.pl

Inne z tej kategorii:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy