Zewnętrzne biuro rachunkowe czy własna księgowa?

Zewnętrzne biuro rachunkowe czy własna księgowa?

Prowadzenie księgowości w firmie jest ważne nie tylko dlatego, że od przedsiębiorcy wymaga tego prawo. Odpowiedzialne podejście do księgowości pomaga utrzymać w firmie płynność finansową, a także pozwala uzyskać informację na temat kondycji finansowej przedsiębiorstwa oraz jego szans i potencjalnych zagrożeń. To właśnie dlatego warto zadbać o to, by księgowość dla sklepu internetowego była prowadzona przez osobę kompetentną i doświadczoną. Opcje są dwie: własna księgowa lub pracownicy zewnętrznego biura rachunkowego.

Księgowość dla sklepu internetowego – co należy wiedzieć?

W ramach wstępu przypomnijmy, że prowadzenie księgowości jest obowiązkiem każdej firmy – zarówno tej zarejestrowanej jako jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i dużej korporacji. Zasadniczo możliwości są dwie:

  • księgowość uproszczona – może mieć formę ryczałtu ewidencjonowanego lub księgi przychodów i rozchodów. Mogą ją prowadzić osoby fizyczne oraz spółki cywilne, jawne i partnerskie – z zastrzeżeniem, że przychody osiągnięte w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły równowartości 2 milionów euro;
  • pełna księgowość – każda firma może prowadzić pełną księgowość. Jest ona natomiast wymogiem dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych oraz innych, które przekroczyły wspominany wyżej limit.

 

Usługi księgowe wewnątrz firmy – zalety i wady

Usługi księgowe może prowadzić zatrudniona przez firmę księgowa lub osoby pracujące w dziale księgowości, co zazwyczaj ma miejsce w przypadku większych przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na takie rozwiązanie, zazwyczaj kierują się „większym bezpieczeństwem i zaufaniem do osoby odpowiedzialnej za rachunkowość”. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ sami wybierają osobę, która ma dla nich pracować i – w pewnym sensie – mają nad nią kontrolę. Poczucie bezpieczeństwa i wygody daje też fakt, że księgowa zawsze znajduje się „w pokoju obok” i jest skoncentrowana tylko na sprawach tej jednej firmy.

Jakie są wady tego rozwiązania? Przede wszystkim takie, że księgowość e-commerce nie zawsze (zwłaszcza w przypadku małych i początkujących sklepów) jest na tyle skomplikowana, by wymagała zatrudnienia pełnoetatowej księgowej. Może to być zatem rozwiązanie nieopłacalne – tym bardziej że do kosztów utrzymania pracownika należy doliczyć koszty dodatkowe, związane z zapewnieniem księgowej przestrzeni do pracy i niezbędnego sprzętu.

Biuro księgowe – czy warto?

Alternatywą są usługi świadczone przez biuro rachunkowe. W przypadku sklepów, które nie wymagają utworzenia działu księgowego, z pewnością jest to rozwiązanie korzystne finansowo – odchodzą bowiem opłaty związane z wynagrodzeniem i składkami pracowniczymi oraz sprzętem komputerowym i biurowym.

A co z zaufaniem i bezpieczeństwem danych? Wszystko zależy od biura, z jakim zwiąże się przedsiębiorca. Kluczowe jest znalezienie biura, które ma odpowiednie doświadczenie, może pochwalić się certyfikatami (np. jest członkiem Stowarzyszenia Księgowych Polskich) oraz może pochwalić się współpracą z firmami z podobnych branż. Przykładem może tu być biuro Solidna Księgowa, z którego ofertą możesz zapoznać się tutaj https://solidnaksiegowa.com/.

Renomowane, doświadczone biuro księgowe, które świadczy księgowość online, dla większości firm będzie dobrym wyborem. Szczegóły z ofertą dla e-commerce znajdziesz na stronie https://solidnaksiegowa.com/oferta/ksiegowosc-sklepu-internetowego/.

 

 

Inne z tej kategorii:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy