Prowadzenie księgowości w firmie jest ważne nie tylko dlatego, że od przedsiębiorcy wymaga tego prawo. Odpowiedzialne podejście do księgowości pomaga utrzymać w firmie płynność finansową, a także pozwala uzyskać informację na temat kondycji finansowej przedsiębiorstwa oraz jego szans i potencjalnych zagrożeń. To właśnie dlatego warto zadbać o to, by księgowość dla sklepu internetowego była prowadzona przez osobę kompetentną i doświadczoną. Opcje są dwie: własna księgowa lub pracownicy zewnętrznego biura rachunkowego.
Księgowość dla sklepu internetowego – co należy wiedzieć?
W ramach wstępu przypomnijmy, że prowadzenie księgowości jest obowiązkiem każdej firmy – zarówno tej zarejestrowanej jako jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i dużej korporacji. Zasadniczo możliwości są dwie:
- księgowość uproszczona – może mieć formę ryczałtu ewidencjonowanego lub księgi przychodów i rozchodów. Mogą ją prowadzić osoby fizyczne oraz spółki cywilne, jawne i partnerskie – z zastrzeżeniem, że przychody osiągnięte w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły równowartości 2 milionów euro;
- pełna księgowość – każda firma może prowadzić pełną księgowość. Jest ona natomiast wymogiem dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych oraz innych, które przekroczyły wspominany wyżej limit.
Usługi księgowe wewnątrz firmy – zalety i wady
Usługi księgowe może prowadzić zatrudniona przez firmę księgowa lub osoby pracujące w dziale księgowości, co zazwyczaj ma miejsce w przypadku większych przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na takie rozwiązanie, zazwyczaj kierują się „większym bezpieczeństwem i zaufaniem do osoby odpowiedzialnej za rachunkowość”. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ sami wybierają osobę, która ma dla nich pracować i – w pewnym sensie – mają nad nią kontrolę. Poczucie bezpieczeństwa i wygody daje też fakt, że księgowa zawsze znajduje się „w pokoju obok” i jest skoncentrowana tylko na sprawach tej jednej firmy.
Jakie są wady tego rozwiązania? Przede wszystkim takie, że księgowość e-commerce nie zawsze (zwłaszcza w przypadku małych i początkujących sklepów) jest na tyle skomplikowana, by wymagała zatrudnienia pełnoetatowej księgowej. Może to być zatem rozwiązanie nieopłacalne – tym bardziej że do kosztów utrzymania pracownika należy doliczyć koszty dodatkowe, związane z zapewnieniem księgowej przestrzeni do pracy i niezbędnego sprzętu.
Biuro księgowe – czy warto?
Alternatywą są usługi świadczone przez biuro rachunkowe. W przypadku sklepów, które nie wymagają utworzenia działu księgowego, z pewnością jest to rozwiązanie korzystne finansowo – odchodzą bowiem opłaty związane z wynagrodzeniem i składkami pracowniczymi oraz sprzętem komputerowym i biurowym.
A co z zaufaniem i bezpieczeństwem danych? Wszystko zależy od biura, z jakim zwiąże się przedsiębiorca. Kluczowe jest znalezienie biura, które ma odpowiednie doświadczenie, może pochwalić się certyfikatami (np. jest członkiem Stowarzyszenia Księgowych Polskich) oraz może pochwalić się współpracą z firmami z podobnych branż. Przykładem może tu być biuro Solidna Księgowa, z którego ofertą możesz zapoznać się tutaj https://solidnaksiegowa.com/.
Renomowane, doświadczone biuro księgowe, które świadczy księgowość online, dla większości firm będzie dobrym wyborem. Szczegóły z ofertą dla e-commerce znajdziesz na stronie https://solidnaksiegowa.com/oferta/ksiegowosc-sklepu-internetowego/.
0 komentarzy