Do najbardziej stresujących sytuacji związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, należy przyjmowanie kontroli przedstawicieli instytucji, które są do tego upoważnione – PIP-u, Urzędu Skarbowego czy Sanepidu. Obawy wywołuje przede wszystkim nieświadomość – czego możemy się spodziewać? Co przygotować? O co będą pytać urzędnicy? W przypadku branży gastronomicznej, lekarskiej czy beauty, postrach wzbudza zwłaszcza Sanepid. Zamiast się denerwować, lepiej po prostu być dobrze przygotowanym na kontrolę, która wówczas przebiegnie sprawnie i nie będzie się wiązała z żadnymi negatywnymi konsekwencjami.
Jakie dokumenty sprawdzi Sanepid?
Poszczególni pracownicy Sanepidu mają różne modele przeprowadzania kontroli. Jedni zaczną od spaceru po lokalu, inni najpierw spojrzą w dokumentację. Zakres dokumentów, jakie będą chcieli przejrzeć, jest szczegółowo wymieniony w ustawie. Tym bardziej nie warto wszystkiego zostawiać na ostatnią chwilę – lepiej od razu przygotować segregator, zawierający wszystko to, o co poproszą wizytatorzy.
Niezależnie od typu działalności, do weryfikowanych dokumentów należą podstawa użytkowania lokalu (np. umowa najmu, akt własności) oraz projekt technologiczny (składający się z części graficznej i opisowej – więcej szczegółów o jego konstruowaniu znajdziesz na https://horeca-design.pl/). W przypadku restauracji, Sanepid sprawdzi również m.in. zapisy temperatur w chłodziarkach i zamrażarkach oraz umowę na deratyzację, dezynfekcję i dezynsekcję. W przychodni lekarskiej trzeba będzie pokazać umowę na wywóz odpadów medycznych, w salonie kosmetycznym – umowę na sterylizację narzędzi. Wykaz dokumentów niezbędnych podczas kontroli zależy od branży i dobrze jest zapoznać się z nim wcześniej, aby uniknąć niemiłych niespodzianek.
Czystość – podstawa pozytywnego przejścia kontroli
To oczywiste, ale jednak warto o tym wspomnieć: przed wizytą Sanepidu lokal należy gruntownie posprzątać. Oczywiście niedopuszczane jest tolerowanie brudu w kawiarni czy salonie fryzjerskim na co dzień – dokładnie wycieranie kurzu, zamiatanie czy mycie podłóg, powinno stanowić codzienną rutynę. Tym niemniej kontrola Sanepidu może być świetną okazją do jeszcze poważniejszego potraktowania sprawy i zaglądnięcia do wszystkich zakamarków.
Przy okazji trzeba pamiętać, że urzędnicy mogą poprosić o pokazanie środków używanych do sprzątania – muszą one mieć aktualny termin przydatności, dla każdego trzeba też posiadać dostarczaną przez producenta kartę charakterystyki.
Co powinni posiadać pracownicy w trakcie kontroli Sanepidu?
Poza dokumentami firmy, w określonych sytuacjach Sanepid ma również prawo skontrolować dokumenty jej pracowników. Dotyczy to zwłaszcza osób, które przygotowują żywność albo wykonują zabiegi kosmetologiczne czy medyczne. Przedsiębiorca musi przedstawić dowód zatrudnienia (np. umowę o pracę, umowę zlecenia), aktualne badania lekarza medycyny pracy, a często również książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych.
Stosowne dokumenty musisz posiadać również wtedy, gdy zatrudniasz stażystów albo prowadzisz praktyki dla uczniów szkół zawodowych.
Wszystko na swoim miejscu i zgodnie z prawem – na co zwrócić szczególną uwagę?
Przed samą wizytą Sanepidu warto jeszcze raz przejść się po lokalu i zweryfikować, czy wszystkie niezbędne przedmioty i sprzęty znajdują się na swoich miejscach. Podczas kontroli mogą nas zgubić detale, o których po prostu zapomnieliśmy.
W restauracji dopilnuj, aby w kuchni stał kosz na odpadki otwierany poprzez nadepnięcie stopą (bez użycia rąk). W specjalistycznym gabinecie medycznym sprawdź, czy armatura nie jest porysowana i nie ma na niej odprysków. W salonie fryzjerskim upewnij się, że czyste ręczniki nie są składowane w tej samej szafce, co brudne.
Czego nie będzie sprawdzał Sanepid podczas kontroli?
Pamiętaj również o tym, że Sanepid nie jest instytucją, która dokona gruntownej kontroli wszystkich aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Urzędnicy skupią się na tym, co może stanowić zagrożenie dla klientów czy pacjentów.
Do kontroli Sanepidu nie trzeba przygotowywać m.in. dokumentów księgowych i płacowych, wyciągów bankowych ani danych kadrowych o pracownikach innych niż sama umowa.
Z powyższych wskazówek wyłania się dość jasny obraz tego, czego możemy się spodziewać po wizycie Sanepidu – czyli niczego więcej poza wnikliwą kontrolą tego, czego i tak na co dzień powinniśmy przestrzegać. Lokal czysty, odpowiednio wyposażony, posiadający pełną dokumentację – na pewno przejdzie kontrolę bez problemów, a i będzie chętniej odwiedzany przez klientów, poszukujących usług na wysokim poziomie, bez ryzyka dla zdrowia.
0 komentarzy